Poliuretan w elementach zawieszenia samochodów osobowych

Poliuretan w elementach zawieszenia samochodów osobowych

Poliuretan w elementach zawieszenia samochodów osobowych

Zawieszenie samochodowe w oczywisty sposób pływa na komfort jazdy i stabilność pojazdu. Producenci stosują rozwiązania gumowo-metalowe, jednak na popularności zyskują ich poliuretanowe odpowiedniki. Czy wymiana gumy na poliuretan się opłaca? Poliuretan wytrzyma dużo więcej i znacznie dłużej niż guma. Jednak by tak było, trzeba spełnić kilka warunków. Po pierwsze, części z poliuretanu muszą być wykonane z odpowiednią precyzją. Po drugie, jeśli np. w wahaczu są dwie tuleje, to obie trzeba wymienić na poliuretanowe. Co z tego, że wydłużymy trwałość jednej tulei skoro w tym samym elemencie skrócimy trwałość drugiej? Jeśli jedna nie będzie tłumiła drgań, to druga ma dwa razy więcej pracy do wykonania. Po trzecie, o ile tuleja metalowo-gumowa zużywa się powoli, poliuretan gdy się zużyje, od razu generuje wyczuwalny luz, a wraz z przejechanymi kilometrami luz ten będzie się szybko powiększał.

W jakich pojazdach zastosować poliuretan?

Poliuretanowe podzespoły powinny cechować się odpowiednim poziomem wytrzymałości. Wniosek dotyczący trwałości odnosi się przede wszystkim do motosportu. Pamiętajmy jednak, że w takich warunkach układy zawieszenia pracują na krótkich dystansach. Rajdy to jedno, więc co sprawdza się podczas rywalizacji, niekoniecznie musi być skuteczne na co dzień. Wiele też zależy od konkretnego modelu samochodu. Auta przygotowane do profesjonalnej jazdy terenowej muszą sobie radzić ze znacznie większymi siłami i obciążeniami, dlatego tuleja metalowo-gumowa ma tu krótkie „życie”. Poliuretan w takich warunkach sprawdza się bardzo dobrze.

Wybór odpowiedniego producenta

Produkowanie czy regeneracja elementów poliuretanowych nie jest bardzo trudna, ale należy pamiętać o odpowiedniej dokładności w wymiarach. Tuleje poliuretanowe nie mają dużego marginesu błędu, muszą wchodzić w wahacz ciasno, ale jednocześnie nie może być za duża.

Czy warto inwestować w tuleje poliuretanowe?

Tuleje poliuretanowe są bardzo wytrzymałe i mogą być wydajne, jednakże w konkretnych warunkach i przy właściwej eksploatacji. Kluczowe jest więc przeznaczenie pojazdu i zrozumienie, kiedy takie rozwiązanie ma sens. Producenci z dużym doświadczeniem dysponują wiedzą do jakiego modelu jaka tuleja powinna być wykonana. Warto wymienić najbardziej narażone na uszkodzenie tuleje metalowo-gumowe na poliuretanowe w samochodzie o podniesionej mocy, a zwłaszcza o zwiększonej przyczepności i ze zmodyfikowanym układem hamulcowym.